martes, 21 de octubre de 2008

la competència digital al currículum de primària

Les conclusions a les que el grup ha arribar són aquestes:

"Tras el análisis realizado en el punto cuatro sobre la implememtación del tratamiento de la información y competencia digital en las diferentes áreas del currículum de primaria de la comunidad valenciana, hemos llegado a la conclusiónde de que, de forma general, se garantiza dicha implementación.

Sin embargo, no sería justo limitarse a emitir un veredicto generalizado sin más, pues consideramos que es necesario puntualizar que hay ciertos aspectos que deben de ser tenidos en cuenta para una puesta a punto y mejora definitiva. Estos puntos, ya explicados enel apartado anterior de forma explícita, tratados en los apartados correspondientes a sus respectivas áreas, se podrían resumir de la siguiente forma

-En algunos casos, aunque se ha iomplementado el tratamiento de esta competencia básica, no se ha hecho con la suficiente eficiencia, o simplemente se ha incorporado de forma pasiva y por lo tanto, insuficiente.

-Hay otros casos en los que aunque se ha implementado esta foram de manera eficiente, es necesario realizar un reajuste o incrementar en cierto sentido algún aspecto o el total en sí mismo.

- En otros, sin embargo, ni siquiera se ha llegado a implementar tratamiento alguno sobre esta competencia básica, lo cual exige una remodelación de urgencia al momento del área en el que ha acontecido aquello de lo que hablamos.

Creemos además necesario mencionar que a lo largo del currículum no se ha mencionado lo suficiente el valor de las tecnologías como herramientas de construcción de conocimientos, siendo por tanto necesario también realizar cambios en este aspecto, consiguiendo que se haga un mayor énfasis en ello.

En definitiva, podemos preguntarnos: ¿Se garantiza la adquisición de competencia digital mediante los contenidos y criterios de la evaluación de las distintas áreas que integran el currículum?

La respuesta más adecuada sería: de forma general si, se garantiza, pero de forma puntual, sin embargo, existen ciertos problemas que han de ser solventados y que requieren de una remodelación inminente, de lo contrario no estaremos hablando de una garantía de éxito para con la competencia básica que es la implementación del tratamiento de la información y competencia digital."

A continuació, apareix la meua conclusió respecte al treball realitzat.

Després d'haver elaborat el treball sobre la competència digital en el currículum de primària, per al qual m'he llegit les àrees de coneixement del medi natural, social i cultural i l'àrea d'educació artística; passaré, a continuació, a fer una breu reflexió sobre tot allò que he après amb aquesta activitat, que no són poques coses.

El primer que m'ha cridat l'atenció és el fet d'haver conegut que volia dir "competència" i, més concretament, "competència digital", aplicat en aquest context. Per a començar a treballar sobre un tema, el primer que hi ha que fer és entendre tot el que et demanen.

En el currículum de primària, és a dir, en la teoria, en el paper, si que apareixen objectius, continguts que, torne a repetir, teòricament afavoreixen la competència digital dels alumnes. És cert, que en la majoria de les àrees apareix un bloc de continguts dedicat a desenvolupar, afavorir, ensenyar les noves tecnologies de la informació als nens i les nenes; malgrat que, baix el meu parer, no en la quantitat que seria desitjable, m'explique: A hores d'ara, amb unes generacions d'estudiants que ja han nascut i han crescut amb noves tecnologies a l'entorn familiar, els continguts que d'aquestes s'ensenyen a les escoles, segons el currículum, està prou desfasat. I això que el currículum és prou recent.

Cabria la possibilitat de plantejar-se qui ha elaborat els continguts tecnològics que els nens han d'aprendre a les escoles. Per posar un exemple, dins de l'àrea de coneixement del medi social, natural i cultural, en els continguts del primer cicle hi ha un bloc (concretament el 7) que fa referència als coneixements tecnològics que s'han d'ensenyar. Cite textualment: "Identificació dels components bàsics d'un ordinador. Iniciació en el seu ús". Començarem per allò més general, en l'actualitat, amb una societat totalment digitalitzada no es pot asignar a les noves tecnologies l'últim bloc de continguts del cicle, és més, no es deuria asignar a cap bloc en concret sinó que aquestes haurien d'estar integrades en tots els blocs de l'àrea.

D'aquesta manera els docents usarien les noves tecnologies, sempre i quan la dotació material i monetària del centre així els ho permetera.

Per finalitzar, comentar que el currículum de primària afavoreix, almenys teòricament, la consecusió de la competència digital; no obstant, crec que es queda curt i que podria anar més enllà en el seu desenvolupament i exigència. Convé tindre present que les generacions que estan arribant a les escoles són unes generacions digitals que demanden una educació que use les noves tecnologies.

No hay comentarios: